Kvarenje zubazubni karijes nastaje kada se tvrda zubna tkiva demineralizuju, izgube svoju čtvrstoću i integritet i omoguće prodor bakterijama.

Hrana koju svakog dana unosimo u telo svoj put varenja zapravo započinje u ustima. Zato je jako značajno šta unosimo u naše telo. 

Često ćete čuti rečenicu: „Jedan red čokolade neće ti štetiti,“ . Istina je da neće. Ukoliko je retko. Problem je što nakon nekog vremena ovakve prakse u dnevnu ishranu uvrstimo određenu količinu šećera da nam postane neobično ukoliko preskočimo. Tada se javi potreba.

Ono što je važno zapamtiti je da konzumiranje šećera ima različite negativne uticaje na organizam – kako na generalno zdravlje, tako i na zdravlje naših zuba.

Demineralizacija zubne gleđi  nastaje kada unosimo šećere koji menjaju pH u ustima, jer tada dolazi do pojačanog lučenja kiseline u ustima. Upravo zato se preterana konzumacija šećera dovodi u vezu sa zubnim karijesom.

Zubni plak nastao pod uticajem slobodnih šećera, ukoliko se ne uklanja redovno stvara  sredinu bez kiseonika. To predstavlja osnovu za naseljavanje novih bakterijskih vrsta, koje izazivaju oboljenja desni. Istraživanja pokazuju da čak i osobe koje održavaju dobru higijenu zuba, a unose često velike količine šećera imaju probleme sa krvavljenjem iz desni.

Kada pričamo o slatkišima posebno treba obratiti pažnju na lepljive slatkiše, poput bombona, karamela, čokoladnih bombona u kombinaciji sa navikom da se ovakvi slatkiši lagano otapaju u ustima. Zašto? Ovakvi slatkiši koji dugo deluju u ustima utiču na pad pH i demineralizaciju  gleđi ali i svojim lepljenjem za zubne površine i desni mehanički oštećuju ove strukture i otvaraju put za prodor bakterija i pojavu karijesa i upalu desni.

Žvakaće gume koje sadrže šećer imaju isto dejstvo kao i lepljivi slatkiši.

Neka omiljena pića- gazirani napitci i zaslađene vode takođe imaju nepovoljni uticaj na zdravlje zuba i desni. Ako ne možete da im odolite, konzumirajte ih što ređe i pijste ih na slamčicu.

Šta možemo da uradimo ako smo jeli slatkiše?

Kada se unose kariogena hrana između obroka najbolje je da se izvrši njena neutralizacija. Kako se to radi?

Kariogenu hranu neutralisaćete nekom od zaštitnih namirnica poput sira, jogurta, kikirikija, zelenog ili crnog čaja. Neutralizaciju možete postići  žvakanjem  žvakaće gume  bez šećera najmanje 20 minuta, koja sadrži u sebi ksilitol u dovoljnoj količini ili neke druge zaštitne materije(npr. apatite i sl.). Mogli biste da isperete usta tečnošću za ispiranje usta sa fluorom ili ksilitolom. Najmanje efikasno, ali ako neme drugih mogućnosti, dobro isprati usta sa vodom.

U svemu treba biti umeren pa tako i sa slatkišima. Ako ih konzumirate pobrinite se da zaštitite svoje zube i desni.

Da li postoje namirnice koje mogu da doprinesu da naši zubi i desni ostanu zdravi?

Zubi su ogledalo našeg zdravlja, naše navike i hrana koju unosimo  utiču na zdravlje zuba i desni

  • Namirnice koje čuvaju zube zdravim su pre svega sir i mlečni proizvodi. Zašto je to tako? Sir sadrži veliku količinu kalcijuma koji ima pozitivan uticaj na zdravlje zuba i desni. U siru se nalaze fosfati –supstanca koja povoljno utiče na pH u ustima. Mleko takođe snižava nivo kiseline u ustima. Jogurt ima probiotike koji pospešuju varenje, sprečavaju pojavu neprijatnog zadaha iz usta i naravno dobar je izvor kalcijuma što povoljno utiče na zdravlje zuba.
  • Mnoge vrste povrća spadaju u namirnice koje pozitivno utiču na zdravlje zuba. Celer, šargarepa, kelj i drugo hrskavo povrće predstavlja prirodne prečišćivače, koji otklanjaju bakterije iz usne duplje. Zeleno povrće obiluje kalcijumom, folnom kiselinom i drugim važnim mineralima koji štite zube i desni.
  • Citrusno voće (limun, kivi, nar..) ima veliku količinu C vitamina koja je jako značajna za zdravlje desni jer pojačava sintezu kolagena koji je neophodan za očuvanje integriteta desni.
  • Vaše telo ne može da apsorbuje kalcijum bez dovoljne količine vitamina D. Zato je važno da se u ishrani nađe masna riba koja je izvor ovog vitamina.
  • Zeleni čaj je lekovit, njegova lekovitost proizlazi iz obilja mineralnih soli koje vraćaju snagu, fluora koji štiti od karijesa, dok ga kalijum čini odličnim za izbacivanje  viška tečnosti iz organizma.  Zeleni čaj obiluje i antioksidansima, vitaminima, a naročito vitaminom E, koji usporava starenje.
  • Integralne žitarice sadrže vitamine B kompleksa i magnezijum koji pomažu da se očuva zdravlje desni. To su namirnice poput integralnog pirinča, ovsenih pahuljica, ražanih i drugih pahuljica.
  • Orašasti plodovi sadrže velike količine kalcijuma i proteina koji su jako povoljni za zdravlje zuba i desni.

Treba da razmislite o usvajanju nekoliko dobrih navika, kako biste doprineli očuvanju zdravlja Vaših zuba i desni, nadamo se da smo Vam malo pomogli u tome.

Smile Time beli logo

© Copyright Smile Time 2020